تدوین راهنمای مراقبت از بیماران ام اس برای فیزیوتراپیست‌ها

چکیده 

 

مقدمه و اهداف
بی­ اختیاری ادراری از تظاهرات بالینی ناپایداری عضلات کف لگن است. از آنجایی که این عضلات بخشی از مجموعه عضلات مرکزی بدن بوده و در برقراری ثبات و تعادل نقش دارد، احتمال برهم خوردن تعادل در افراد با اختلالات عملکردی این عضلات مطرح شده است؛ لذا مطالعه حاضر با هدف مقایسه شاخص­های تعادل ایستا و پویا در زنان با و بدون بی­اختیاری استرسی ادراری طراحی و اجرا شد.
 
 
مواد و روش­ ها
مطالعه حاضر بر روی 15 زن با بی­ اختیاری استرسی ادراری و 15 زن بدون این عارضه انجام گرفت. پس از تکمیل فرم اطلاعاتی، شاخص­ های تعادل از جمله زمان رسیدن به پایداری، میزان بار اعمالی حین فرود و نیروهای عکس­العمل حین راه رفتن با استفاده از دستگاه صفحه نیرو اندازه­گیری شد. برای تجزیه­و­تحلیل اطلاعات از آزمون تی مستقل با سطح آلفای 0/05 استفاده شد.
 
 
یافته­ ها
طول مسیر مرکز فشار در راستای قدامی-خلفی (0/004=p) و جانبی (0/002=p)، سرعت مرکز فشار در راستای قدامی-خلفی (0/004=p)، و جانبی (0/002=p) طول کل مسیر طی­ شده مرکز فشار (0/003=p) با چشم باز در زنان با و بدون بی­ اختیاری ادراری اختلاف معناداری داشت. تمامی شاخص ­های تعادل ایستا با چشم بسته به­ طور معناداری بین دو گروه متفاوت بود (0/05>p). در زمان رسیدن به پایداری راستای عمودی (0/001=p)، قدامی-داخلی (0/008=p) و جانبی (0/044=p) به­ طور معناداری در گروه بدون بی ­اختیاری ادرای کمتر بود.
 
 
نتیجه­ گیری
بر اساس یافته ­های مطالعه حاضر، تقریبا تمامی شاخص ­های تعادل ایستا و پویا در زنان با بی­ اختیاری استرسی ادراری ضعیف تر از زنان بدون این عارضه بود. می­توان نتیجه گرفت که عضلات کف لگن به­ عنوان بخشی از عضلات مرکزی بدن، نقش مهمی در برقراری ثبات پوسچرال دارند.
 

نویسنده

  • روح اله صمدی 

فیزیوتراپی مرکزی املش

کلیدواژه‌ها

  • راهنمای عملی
  • مراقبت از بیماران ام. اس
  • فیزیوتراپی

موضوعات

  • فیزیوتراپی
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *