مفصل مچ پا

تاثیر یک دوره درمان آزادسازی مایوفاشیال در ورزشکاران فوتبالیست مبتلا به درد مفصل تیبیوفیبولار فوقانی

چکیده 

 

مقدمه و اهداف
دردهای مفصل تیبیو فیبولار فوقانی در ورزشکاران  فوتبالیست مرد با سابقه جراحی بازسازی رباط صلیبی متقاطع قدامی رایج است.  .هدف از این پروژه بررسی تاثیر یک دوره  درمان آزاد سازی  مایوفاشیال در دردهای مفصل تیبیو فیبولار فوقانی در ورزشکاران  فوتبالیست مرد با سابقه جراحی بازسازی رباط صلیبی متقاطع قدامی با استفاده از پیوند همسترینگ بود.
 
مواد و روش ها
مطالعه حاضر از نوع مطالعات شبه تجربی و بصورت قبل و بعد از درمان  بود. در این تحقیق، 40 نفر از ورزشکاران  فوتبالیست که تحت  عمل جراحی رباط صلیبی متقاطع  قدامی با استفاده  از همسترینگ -گراسیلیس قرار گرفته بودند و از درد ناحیه پوسترولاترال زانو (سر فیبولا) رنج می برند، به مدت دو هفته و به تعداد 6 جلسه تحت درمان قرار گرفتند. معیار ارزیابی، مقادیر حاصله از پرسشنامه های فارسی شدKOOS  [1]و IKDC [2]نیز VAS  [3] خط کش استاندارد و دامنه حرکتی اکستنشن زانوبودکه قبل از درمان  و بلافاصله  بعد از درمان تکمیل گردید. محل درد نمونه ها (عضلات بایسپس فموریس و گاستروکنموس خارجی) همگی به یک روش و توسط محقق اول طرح تحت درمان تکنیک آزادسازی  مایوفاشیال قرار گرفت. بعنوان پیگیری تاثیرات درمانی، معیارهای مورد ارزیابی سه هفته بعد از اتمام درمان مجدداٌ توسط همکار طرح مورد  ارزیابی قرار گرفت. مقایسه مقادیر قبل و بعد برای همه متغیرها به کمک آزمون آماری ویلکاکسون انجام شد.
 
یافته ها
میانگین نمره VASقبل و بعد از درمان به ترتیب 57/3 و 28/1 به دست آمد که نتایج اختلاف معناداری را نشان داد ( 001/0p<). میانگین دامنه حرکتی اکستنشن زانو  قبل از درمان 43/4 و بعد از درمان 13/1 بود که این اختلاف نیز معنی دار بود (001/0>p) همچنین میانگین نمره  نسخه  فارسی پرسشنامه KOOS  و IKDC بعد از درمان افزایش معنی داری نسبت به قبل از درمان داشتند(001/0>p).
 
نتیجه گیری
مانور آزادسازی فاشیا عضلات همسترینگ خارجی و گاستروکینمیوس خارجی یک ابزار مناسب جهت کاهش درد ، بهبود دامنه حرکتی و افزایش کیفیت زندگی در افراد مبتلا به درد مفصل تیبیوفیبولار فوقانی میباشد .

 

نویسندگان

  • مریم محمدی 1
  • محمد محسن روستایی   2
  • عباس رحیمی  3
  • امین نوروزی فشخامی 4
  • علیرضا اکبرزاده باغبان  5

1 کمیته پژوهشی دانشجویان، دانشجوی کاشناسی ارشد فیزیوتراپی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

2 استادیار گروه فیزیوتراپی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

3 استاد تمام فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی تهران، ایران

4 دکترای فیزیوتراپی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

5 استاد آمار زیستی، گروه علوم پایه، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

کلیدواژه‌ها

  • درد
  • مفصل تیبیوفیبولار فوقانی- آزاد سازی مایوفاشیال- فوتبالی

موضوعات

  • فیزیوتراپی

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *